Dit is ons reisverslag van onze vijfde fietsvakantie in 2011

Dit jaar zijn we niet naar de open dag geweest van Fital in hotel van der Valk in Nuland, we hebben rechtstreeks
geboekt via internet n.l. fietsen langs de "Moezel" van 11 t/m 18 augustus.
Omdat dit jaar de reis redelijk kort was en het bedrag dus ook vergeleken met de andere jaren besloten we om nog een weekend
weg te gaan naar "Volendam" van 3 t/m 5 juni, alvast als voorproefje voor de fietsvakantie.

Op 3 juni vertrek naar "Volendam"met een stralend zonnetje, de boterhammen mee voor onderweg om even te picknikken.
We waren te vroeg bij ons hotel om in te checken, dus dan maar de fietsen van de auto halen om op de fiets naar "Volendam"
te gaan.

Aankomst bij ons hotel in Volendam De fietsen van de auto afhalen

Bij aankomst op de dijk komt er een grote auto achter ons op met daarin Jaap Buijs, even de fietsen parkeren en gelijk
nog een paar gerookte palingen kopen om deze lekker op te eten aan het water (voor mij dus een bakje kibbeling).

Het Hemeltje

Het monument onder aan de dijk

Na het opeten van de pilk over de dijk en langs het "Hemeltje", nog even stil gestaan bij het monument onder aan de dijk.

Zaterdag willen we fietsen vanaf ons hotel naar "Marken" en in "Marken" willen we terug varen naar
"Volendam", even kijken of de fietsen mee kunnen met de boot want anders moeten we terug fietsen, gelukkig ze mogen mee.

Het verkooppunt van de tickets Een van de rondvaartboten tussen Volendam en Marken

Even vanaf de dijk naar de grote kerk om de graven te bezoeken van de slachttoffers van de brand op 01-01-01.

Het monument op het kerkhof De slachtoffers

Na de dijk terug naar het hotel om in te checken, een mooie en ruime kamer. Na het inchecken op de fiets naar "Edam",
in "Edam" wat gedronken en daarna terug naar "Volendam" om op de dijk een hapje te eten. Voor het slapen gaan
nog een potje kaarten en aan de bar nog even een potje bier drinken.

De oude Molen vlakbij ons hotel

Na een heerlijk ontbeid op weg naar "Marken" via "Monnickendam", vlakbij "Volendam" de molen
op de foto gezet.

"Monnickendam" is de moeite waard om te bezoeken, een mooi oud stadje, hieronder volgen enkele foto's.

Mooi monumentaal pant

Zomaar een huis Een mooie oude deur

Afbeelding op de kerktoren De gracht met een oude sluis

Na "Monnickendam" moet je over een lange dijk langs het ijsselmeer naar "Marken" en vandaag dus met veel
tegenwind. Maar het is zeker de moeite waard om ook met veel tegenwind"Marken" te bezoeken, een van de oude
pittoreske vissersdorpjes met hun eigen steil

Met de Jetski over het IJsselmeer

De markante huizen van Marken Toch nog even winkelen

De gezellige haven van Marken Even een hapje eten voor de terug vaart

Na wat gegeten te hebben aan de vissershaven terug naar de dijk in "Volendam" met de rondvaartboot, nog even langs
Jan Smit (wat een klein huisje) om daarna terug te fietsen naar ons hotel om een hapje te gaan eten.
Na het eten nog een potje kaarten om daarna te gaan slapen. Bij het ontwaken op zondag bleek het te regenen. Dus vandaag
niet op de fiets naar de dijk maar met de auto om nog een paar gerookte palingen mee naar huis te nemen.
Op een natte dag moet je dus niet over de dijk lopen want dan loop je er dus ongeveer alleen, als het mooi weer is
kun je over de japanse kopjes lopen. Al met al een leuk lang weekend met redelijk mooi weer (behalve op zondag),
was een goede generale voor de fietsvakantie langs de "Moezel".

Voor de fietsvakantie naar de "Moezel moesten we om 5 uur uit de veren, eerst even de fietsen achterop de auto
plaatsen en dan maar even een douche nemen. Na een voorspoedige reis kwamen we al om half zeven aan bij "Nuland", iets te vroeg,
zelf voor een bakje koffie moesten we tot zeven uur wachten. Om zeven uur eerst even een bakje koffie en daarna eerst een
parkeerkaart kopen voor de komende acht dagen. De bus was inmiddels al gearriveerd zodat we gelijk de fietsen vanaf de
auto in de fiets trailer konden zetten. Nadat de auto veilig geparkeerd was even kennis maken met de busschaufeur (Pieter) en de
fietsbegeleidster (Maria). Nadat alles en iedereen ingeladen was konden we op weg gaan naar "Stein" waar we nog twee
dames moesten ophalen. Na "Stein" konden we op weg gaan naar het beginpunt van onze eerste fiets etappe "Echternach" in
"Luxemburg". Om een uur zat iedereen op de fiets voor de eerste fietskilometers langs de "Sure" naar ons hotel in "Nittel"
welke pal aan de "Moezel" ligt.

Eerst onderweg de lunch nuttigen

Even uitrusten

De fietsbrug over de Sure

Na 36km gefietst te hebben kwamen we aan bij ons hotel in "Nittel", eerst even de fietsen terug in de fietstrailer
plaatsen voor de volgende fietsdag.

Hotel Muhlengarten in Nittel

Uitzicht over de Moezel

Uitzicht op de wijnranken

Een sfeervol hotel met een mooie ruime kamer met uitzicht op de "Moezel" en de wijnranken.

Op de tweede dag stond de fietsrit vanaf "Merzig" naar ons hotel in "Nittel" op het programma
zo'n slordige 70km, in "Konz" was er de keuze om in de bus te stappen.
Na een heerlijk ontbeid vertrokken we om negen uur naar "Merzig" om langs de "Saar" te fietsen. Na 16km kwamen we
de stuw bij "Keuchingen" tegen, dit zou niet de enige stuw zijn die we de komende dagen langs de "Moezel"tegen zouden komen.

De stuw bij Keuchingen

Hoogte verschil van de stuw

Onderweg in "Metlach" een bakje koffie gedronken met een heerlijk stukje taart.
Na de koffie terug op de fietsen geklommen om naar "Saarburg" te fietsen waar we een hapje gingen eten. Maar voordat
we in "Saarburg" aankwamen kregen we ter hoogte van de steengroeve langs de "Saar" een stevig buitje regen op ons dak,
dus even schuilen.

De steengroeve

In het oude gedeelte van "Saarburg" was het erg gezellig en kon je heerlijk eten, we besloten om op de rustdag
"Saarburg" met de trein te bezoeken. Nadat we de maaltijd hadden genuttigd in het oude gedeelte van"Saarburg",
gingen we op weg naar de tussenstop in "Konz". Voor "Konz" moesten we de keuze maken met de bus mee terug naar ons hotel
of de extra 14km naar ons hotel fietsen. We waren toch nog vroeg genoeg en iedereen zat nog redelijk fris op de fiets dus besloten
we om de laatste 14km ook maar terug te fietsen. Vlak voordat we bij ons hotel waren kwam de bus voorbij met diegene die in "Konz
waren ingestapt. Bij aankomst bij ons hotel konden we zo weer de fietsen in de trailer parkeren.

Op de derde fietsdag stond de fietsrit vanaf "Nennig" naar "Trier" op het programma (43km), vanaf nu dus echt langs
de "Moezel" tot in "Koblenz". Omdat ons hotel langs de "Moezel" lag moesten we dit passeren, dus bij het hotel even een bakje koffie
voordat we verder gingen richting "Trier". Lekker door gefietst om toch redelijk op tijd in "Trier" te kunnen zijn
om deze mooie stad te kunnen bezichtigen. De fietsen geparkeerd in de bewaakte fietsenstalling bij "Porta Nigra", om zo zonder
fietsen de stad te kunnen bezichtigen. "Trier" is echt de moeite waard om te bezichtigen en zeker de grote imposante "Dom".

Porta Nigra De gezellige oude binnenstad van Trier

De imposante Dom Het bolwerk van de Dom

Nog even een kaarsje opsteken

Op zondag is er altijd een rustdag, dus op deze dag met de trein naar "Saarburg". Even kijken hoe het werkt
en wat het goedkoopste kaartje is. Voor een groepskaartje van 2-5 personen sta je al voor 18,10 euro vanaf "Nittel"
in "Saarburg". In "Konz" even overstappen en binnen ongeveer een uur sta je in "Saarburg", vanaf het station in
"Saarburg" sta je zo in de oude binnenstad met de gezellige terrasjes. Het was wel jammer dat het op onze vrije dag aan het
regenen was maar ja liever vandaag dan morgen wanneer je weer op de fiets zit.

De gezellige terrasjes De kerk van Saarburg

De waterval bij de terrasjes Leuke waterloop na de waterval

Leuke waterloop na de waterval

Na het bezoek aan "Saarburg" terug met de trein naar ons hotel in "Nittel" om de koffers terug in te pakken
want maadag namen we onze intrek in ons tweede hotel in "Enkirch".

Na het ontbijt nemen we afscheid van het hotel in "Nittel", op naar ons vertrekpunt in "Trier" voor de
40km voor die dag. Het zonnetje komt door en voor het eerst in de vakantie wordt het echt mooi weer, de "Moezel"
ziet er ineens heel anders uit! Binnen no time 17km gefietst, tijd voor een bakje koffie. Na de koffie weer op weg naar onze
eind bestemming voor die dag "Leiwen". Onderweg nog een paar mooie foto's gemaakt met het zonnetje op de "Moezel"

Even een bakje koffie De Moezel

De Moezel

In "Detzem" nog een heerlijke Strammer Max genuttigd, en daarna op weg naar onze eindbestemming van deze dag "Leiwen". We
waren weer ruimschoots op tijd bij de bus, de fietsen mochten bij een hotel in de garage staan tot de volgende dag. Bij het hotel
nog lekker op het terras gezeten en geslapen. De terugreis naar ons tweede hotel had je een goed en mooi uitzicht op de mooie
"Moezel". Na anderhalf uur rijden kwamen we aan bij ons tweede hotel, een heel ander hotel als het eerste maar ook goed.

De stuw bij Detzem Even een dutje doen

Een heerlijk terras, even bij komen Uitzicht vanuit de bus over de wijnranken

Uitzicht vanuit de bus over de Moezel Ons hotel Neumuhle in Enkirch

Vandaag (dinsdags) fietsen we vanaf "Leiwen" terug naar ons hotel in "Enkirch zo'n slordige 60km, de dag begint met
een klein buitje maar in de loop van de dag werd het steeds beter weer. Deze dag fietsten we via de bekendere stadjes "Bernkastel" en
"Traben-Trarbach" naar ons hotel. In "Neumagen-Dhron" even van de route af voor het bezichtigen van
een Romeins Wijnschip welke af en toe toch nog de "Moezel" af vaart met z'n slaven. We besloten om vandaag in het
begin stevig door te fietsen om eigenlijk redelijk veel tijd te kunnen besteden in "Bernkastel" en in "Traben-Trarbach".

Het Romeins Wijnschip in Neumagen-Dhron De oude Burcht bij Bernkastel

De markante oude huizen van Bernkastel Een klein oud huisje in Bernkastel

Een van de vele oude straatjes in Bernkastel De klokkentoren in Traben-Trarbach

Een van de markante huizen van Traben-Trarbach

Bij aankomst in het hotel in "Enkirch" konden we fietsen achter het hotel stallen want de andere dag moesten we
vanuit het hotel naar "Cochem"fietsen. Eerst even een biertje en lekker douchen, na het douchen aan tafel voor het
avondeten. s'Avonds stond de wijnprobe (wijnproeverij) op het programma, was naast het hotel je kon dus terug rollen naar je
hotelkamer. Van alles geproeft en uiteindelijk een aantal flessen besteld, stonden de volgende dag tegen de avond klaar om mee
te nemen met de bus naar "Nederland".

Uitleg over de wijn De wijnproeverij

De Burcht bij Cochem Cochem

De volgende dag (na de wijnprobe) moesten we fietsen vanaf ons hotel in "Enkirch" naar "Cochem",
ongeveer 55km. Vanaf het begin mooi weer namelijk 27grC, onderweg af en toe een hapje en een drankje
om vroeg in de middag in "Cochem"te kunnen zijn. Even door "Cochem" slenteren,
de winkelstraten in en uit om later op de middag de bus in "Cochem" op te zoeken waarna we
rond 18:00 uur terug in ons hotel waren. Bij aankomst even de bestelde wijn ophalen en betalen om
deze onderin de bus te zetten.

Een van de vele rondvaartboten bij Cochem

s'Avonds terug de koffers inpakken want de laatste fietsdag inclusief de terugreis naar huis stond de volgende dag op het
programma.

Nadat we de koffers in de bus geladen hadden gingen we op weg naar "Alken" vanwaar we naar "Koblenz" moesten
fietsen, de laatste 27km. Vandaag wederom een heerlijk temperatuurtje n.l. 30grC. Wel een iets lastiger etappe dan de laatste
dagen want het ging soms behoorlijk op en neer. In het mooie wijndorp "Winningen" even uitrusten en een bakje koffie
voordat we de laatste kilometers moesten afleggen naar het beroemde "Deutsches Eck" in "Koblenz" waar de
"Moezel" de "Rijn" kust. In "Koblenz" nog even een omleiding maar we waren wederom op tijd bij de bus waar we nog even een broodje nuttigden voordat we de bus instapten om terug naar "Nederland" te rijden.
Een van de imposante overspanningen

Wijndorpje Winningen Een straatje in wijndorpje Winningen Muurschildering in wijndorpje Winningen

Deutsches Eck in Koblenz waar de Moezel de Rijn kust Nog even een broodje eten voordat we de bus instappen voor de terugreis

In "Duitsland" stonden we toch nog een paar uur in de file, zodat we pas rond 19:15 uur terug waren in
"Nuland". Van iedereen afscheid genomen, tassen inladen en de fietsen op de drager zetten. We besloten maar
om in "Nuland" een hapje te blijven eten zodat we pas rond half elf in de avonduren thuis waren.

Al met al een zeer geslaagde fietsvakantie met mooie fietsroutes en een uitstekende begeleiding, na
een optelsom bleken we totaal 330km gefietst te hebben. Het tweede gedeelte van de fiets routes was iets
mooier dan het eerste gedeelte (sprak meer aan), maar toch is ook deze fietsvakantie langs de "Moezel"een ware aanrader!

Ik zie je nu al denken fietsen langs de "Moezel" maar ik heb helemaal geen druiven gezien, hier komen ze dan.

De bekende witte druiven langs de Moezel De onbekende blauwe druiven langs de Moezel